Praha – Kaple Božího Těla

Historie

1382

Nové Město

Kaple Božího Těla

Na Novém Městě byly ukazované posvátné relikvie a předměty, které měly umocňovat posvátnou aureolu císařské vlády a současně i Karlova novoměstského založení. Protože svátostniny jako kopí svatého Longina, dále část dřeva svatého kříže, hřeb jímž byl Kristus přibit ke kříži a meč, který údajně dostal z nebe Karel Veliký, byly od dávných dob součástí říšského pokladu, zaznívala v Praze prostřednictvím těchto výstav říšská idea nadmíru výrazně. Pražské výstavy svátostnin dávaly ostentativně najevo, že zde je nyní středobod Svaté říše římské, protože takovou úlohu mohlo plnit jen místo sakralizované přítomností těchto relikvií a posvátných předmětů.

Pro výstavy těchto svátostnin byla nakonec ve středu novoměstského Dobytčího trhu postavena kaple Božího těla – stalo se tak až po smrti císaře Karla IV. Její patrocinium se vázalo k nejvzácnější součásti říšského pokladu - k ostatkům utrpení Páně. Právě tyto doklady utrpení Kristova se u Karla IV. těšily mimořádné úctě. Výmluvné svědectví o tom vydává text Karlovy zakládací listiny pro kapitulu na hradu Karlštejně z roku 1357.

Literatura:

Wácslaw Wladiwoj TOMEK: Základy starého místopisu Pražského II. Nowé město Pražské. Praha 1870, s. 26–27; Wácslaw Wladiwoj TOMEK: Dějepis města Prahy III. Praha 18932, s. 203–204; Kronika Beneše Krabice z Weitmile – Josef EMLER: Fontes rerum Bohemicarum IV. Praha 1884, s. 519; překlad do českého jazyka: Kroniky doby Karla IV. Praha 1987, s. 227; k přenesení říšského pokladu do Prahy i kronika Františka Pražského – Jana ZACHOVÁ (ed.): Chronicon Francisci Pragensis (= Fontes rerum bohemicarum. Series nova. Tomus I). Praga 1997, s. 211; překlad do českého jazyka: Marie BLÁHOVÁ: Kroniky doby Karla IV. Praha 1987, s. 155 a s. 227; k přenesení říšského pokladu do Prahy i kronika Františka Pražského – Jana ZACHOVÁ (ed.): Fontes rerum bohemicarum. Series nova, Tomus I. Chronicon Francisci Pragensis. Praga 1997, s. 211; český překlad: Kroniky doby Karla IV. Praha 1987, s. 155. O souhlas se slavením příslušného svátku a o udělení ostatků požádal Karel IV. papeže Innocence VI. – Joannes Fridericus NOVÁK: Acta Innocentii VI. pontificis Romani 1352–1362 (= Monumenta Vaticana res gestas bohemicas illustrantia II). Praha 1907, č. 209–210, s. 89–90; Antonín PODLAHA / Eduard ŠITTLER: Chrámový poklad u sv. Víta v Praze. Jeho dějiny a popis. Praha 1903, s. 56–58; František FIŠER: Karlštejn. Vzájemné vztahy tří karlštejnských kaplí. Kostelní Vydří 1996, s. 313–314; Václav MENCL: Česká architektura doby lucemburské. Praha 1948, s. 123, 126–127; Vilém LORENC: Nové Město pražské. Praha 1973, s. 155, tab. na s. 145; Růžena BAŤKOVÁ (ed.): Umělecké památky Prahy 2. Nové Město, Vyšehrad, Vinohrady (Praha 1). Praha 1998, s. 87–88. K tématu nejnověji: Jaroslav Podliska: Příspěvek archeologie k poznání podoby kaple Božího Těla na Karlově náměstí v Praze. In: Staletá Praha XXIX/ 2013, č. 2, s. 2–20; Jan HRDINA: Kaple Božího Těla na Novém Městě pražském v době předhusitské – dvě drobné sondy. In: Staletá Praha XXIX/ 2013, č. 2, s. 21–38; Ota Halama: Osudy kaple Božího Těla po roce 1437. In: Staletá Praha XXIX/ 2013, č. 2, s. 39–49.

Obrázky

Praha. Bývalý Dobytčí trh (dnes Karlovo náměstí). Sadelerův prospekt Prahy. Kaple Božího Těla. 1606.