Podle legendy Život sv. Ludmily (Diffundente sole) kníže Bořivoj na dvoře vládce Velké Moravy Svatopluka přijal od biskupa Metoděje se svým doprovodem křest. Zpátky do Čech odejel spolu s ním i kněz jménem Kaich. Potom „navrátivše se domů na místo opevněné, jež slulo Hradec nad Vltavou, kněze dosadili i založili tam chrám k poctě svatého Klimenta, kdež mnohé újmy satanáši působili a lid Kristu pánu získali. Za krátký čas přišel svrchu jmenovaný Method do Čech a pokřtil svatou Ludmilu s mnohými; i šířila se víra křesťanská v zemi surové a pusté“. Podobné sdělení přináší i Kristiánova legenda Život sv. Ludmily a sv. Václava. Když Bořivoj přijal na Moravě na dvoře Svatoplukově od svatého Metoděje spolu s muži svého doprovodu křest, navrátil se do Čech a spolu s ním kněz Kaich. „Navrátivše se domů usadili svrchu jmenovaného kněze v místě, jemuž jméno bylo Hradec, a založili tam chrám k poctě sv. Klementa papeže a mučedníka, činíce mnohé škody satanovi a získávaje mnoho lidu Kristu pánu“.
Levý Hradec je vzpomenut i v kronice Kosmově. Podle ní tu byl 19. února roku 982 po smrti prvního pražského biskupa Dětmara zvolen novým pražským biskupem svatý Vojtěch. V listině kněze Zbyhněva z let 1125-1140 je ve výčtu darů kostela v Úněticích jmenován i Levý Hradec „ubi christianitas incepta est“ – svědčí to o tom, že v obecném povědomí bylo, že právě na Levém Hradci započalo v Čechách křesťanství. O podobě kostela na Levém Hradci vydává svědectví spis Tomáše Pešiny Phosphorus septicornis vytištěný v roce 1673. Odtud se dovídáme, že kostel na Levém Hradci měl podobu rotundy. K ní byl na místě původní apsidy přistavěn gotický presbytář. Až v roce 1684 byla stará loď zbořena a na jejím místě byla postavena nová loď barokní.
Hradiště Levý Hradec o rozloze ca. 6,4 hektaru je situováno na vysokém a nápadném návrší zdvihajícím se nad levým břehem Vltavy. Jeho akropole na východě byla roklí oddělena od západně položeného předhradí. Tuto podobu mělo hradiště patrně už v době, kdy tu kníže Bořivoj dal zbudovat kostel sv. Klementa. Po velkém požáru byla zbudována nová hradba, na předhradí navíc zesílená příkopem. Její vznik je datován do poslední třetiny 9. a do 10. století, tedy do časové vrstvy, v níž došlo na Levém Hradci k vybudování kostela. Někdy v průběhu 10. nebo ještě na počátku 11. století bylo po požáru opevnění akropole znovu opevněno. Svůj význam ztrácelo hradiště již v 11. století.
Při archeologickém průzkumu byly v interiéru stávajícího kostela pod jeho podlahou nalezeny pozůstatky rotundy, jejíž loď měla průměr 465 cm. Při severní části obvodu apsidy byl v základovém zdivu odhalen pískovcový kámen žlutohnědé barvy, na jehož lícní straně bylo vyryto znamení latinského kříže. Byl nepochybně součástí původního zdiva. Lze soudit, že se tu jedná o základní kámen stavby, tím je tento nález výjimečný. Rotunda na Levém Hradci bývala spojována s fundací knížete Bořivoje, ale zdá se, že je mladší, až z 11., či dokonce z časnějšího 12. století.
Karel GUTH: České rotundy. In: Památky archeologické 34 (roč. 1924-25). Praha 1925, s. 159, 168; Vojtěch BIRNBAUM: K otázce našich rotund. In: Památky archeologické 35 (roč. 1926-1927). Praha 1926, s. 175-176; Václav RICHTER: O účelu československých rotund. In: Český časopis historický 42. Praha 1936, s. 260-262; Antonín PODLAHA: Kostel sv. Klimenta na Levém Hradci. Praha 1937; Václav MENCL: Středověké výkopy v Čechách v posledních třech letech. In: Umění 14. Praha 1942-1943, s. 364; Ivan BORKOVSKÝ: Přemyslovská hradiště jako pramen historického poznání. In: Památky archeologické 47. Praha 1956, s. 348-361; Ivan BORKOVSKÝ: Staročeský dvorec na Levém Hradci. In: Archeologické rozhledy 5. Praha 1953, s. 621-646; Ivan BORKOVSKÝ: Přínos archeologie k poznání dějin levého Hradce. In: Časopis společnosti přátel starožitností českých 62. Praha 1954, s. 129-138; Ivan BORKOVSKÝ: Levý Hradec. Nejstarší sídlo Přemyslovců. Praha 1965; Anežka MERHAUTOVÁ: Raně středověká architektura v Čechách. Praha 1971, s. 154-155; Jana MAŘÍKOVÁ-KUBKOVÁ: Základové zdivo levohradecké rotundy. In: Kateřina TOMKOVÁ: Levý Hradec v zrcadle archeologických výzkumů. Díl I. (= Castrum Pragense sv. 4). Praha 2001, s. 273-276; Petr SOMMER: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury. Praha 2001, s. 152-160; Kateřina TOMKOVÁ: Levý Hradec. In: Alfried WIECZOREK / Hans-Martin HINZ (ed.): Europas Mitte um 1000. Handbuch zur Ausstellung Bd. 1. Stuttgart 2000, s. 379-381; Kateřina TOMKOVÁ: Levý Hradec v zrcadle archeologických výzkumů I. Castrum Pragense 4. Praha 2001; Kateřina TOMKOVÁ a kol.: Levý Hradec v zrcadle archeologických výzkumů. Pohřebiště. Díl I. Praha 2012; Kateřina TOMKOVÁ: Levý Hradec. In: Pavel KOUŘIL (ed.): Velká Morava a počátky křesťanství. Brno 2014, s. 268-271; Jarmila ČIHÁKOVÁ / Martin MÜLLER: Malostranský kostel sv. Václava v geometrickém světle středoevropských rotund. In: Staletá Praha roč. 31/2015, s. 57-58.